TALLER DE METEOROLOGIA

L'ATMÓSFERA:
En la classe de socials, hem començat parlant de que la atmósfera és un conjunt de gasos i el 78% és nitrógen. A més hi ha un 20% d'oxigen que em va la mar de bé, perque sense ell no podría viure. L'altre 2% són uns altres tipus de gasos. A partir d'aquí hem començat a fer 4 experiments, tots relacionats amb l'atmósfera.

1er Experiment:
En el 1er experiment el Cesc tenia una espelma encésa i aquesta espelma estava en un plat amb aigua.
Després ha posat un got de vidre i la espelma s'ha apagat poc a poc... Aixó es perqué la flama de la espelma necessitava oxigen. Quan el got ha tapat la espelma aquesta ha anat gastant l'oxigen que hi havia en el got fins que s'havia acabat. També hem pogut veure que quan la flama de l'espelma s'ha apagat, l'aigua ha pujat un 20% de l'espai que hi havia al got, aixó representa el 20% de l'oxigen que hi havia al got.

Cesc, aquí et poso un vídeo que t'ho explicarà molt millor.

2n Experiment:
El 2n experiment va ser que el Cesc tenia una ampolla de cocacola de vidre i una boleta de paper. Posava la boleta de paper en la "boca"de l'ampolla i cridava a alguns companys a que intentésin posar la boleta dins de l'ampolla bufant. En teoria aixó es impossible perqué l'aire que hi ha dins de l'ampolla no deixa entrar coses perque l'aire ja hi és i també que ha de sortir primer perqué entri la boleta. Dic en teoria perqué una companya que no diré el nom (Miriam) ,va aconseguir posar la boleta a dins.
Cesc, ho sento pero no he pogut trobar res (ni un vídeo ni una imatge) relacionat amb l'ho que t'acabo de explicar. Espero que amb aixó serveixi...

3r Experiment:
El 3r experiment es tractava de que el Cesc tenia una ampolla de plástic amb un globus dins i cridava a alguns companys a que intentésin unflar el globus. Alguns podien i altres no, i ara explico el perqué. L'ampolla tenia un forat que nosaltres des de la nostra pocisió no veiem i quan els companys intentàvem unflar el globus el Cesc tapava el forat o no. I es que si tapes el forat , no es pot perqué l'aire que hi ha dins no permet que hi hagi cap altre cosa més, peró si el forat no es tapat, es pot unflar el globus perqué l'aire que hi ha a dins surt i deixa que capigui una cosa més, que en aquest cas es el globus.

Aquí et poso un vídeo d'aquest experiment.

4rt Experiment:
En aquest experiment tornem a l'ampolla de cocacola de vidre. El Cesc posava un embut al "coll" de l'ampolla i ho tapava amb plastilina:

Posava aigua en el embut i l'aigua no queia! Aixó es perqué  l'aire que hi ha a dins no deixava que l'aigua entrés perqué ja hi havia aire! Després el Cesc destapava una miqueta la plastilina i l'aigua finalment va caure perqué l'aire que hi havia a dins havia sortit.


EL SOL:
Després dels experiments sobre l'atmósfera, comencem amb experiments relacionats amb el sol.
El sol, (segons el Cesc) es el culpable de que veiem el cel de color blau, i ens ho ha demostrat amb 4 experiments que ara explicaré.
Albedo:
En aquest experiment, vam pujar tots a la terrassa de l'escola. El Cesc va donar globus blancs i negres alguns del nostres companys i els va dir que els unflesin. Després el Cesc amb una lupa cridava als compnys que tenien el globus i un per un va posar la lupa damunt del globus ,de manera que la calor es concentres en els globus. Vam poder observar que els globus de color negre petaven en 2 segons , pero els de color blanc, per més temps que passava no petaven. Aixó passa perqué l'albedo, que es la capacitat que té un color per rebutjar la llum i fer fora la calor, sobretot en colors clars, com el blanc. Pero colors com el negre no tenen casi res de albedo i per aixó van petar en el experiment.
Cesc, aquí et deixo un vídeo de l'ho que t'acabo d'explicar.

Got a les fosques:
Aquest experiment ho hem hagut de fer a casa, ja que necessitem una habitació a les fosques, i ha l'escola no ho tenim. En aquest experiment necessitem un got transparent, llet i una llanterna. Haviem de posar aigua en el got i despres afegir una quantes gotes de llet, i amb la llanterna il·luminar-lo des de diferents llocs. El Cesc ens deia que tenia alguna relació amb els colors... En el meu cas vaig veure un groc fosc. Pero, no! Haviem de veure el color blau! Aquest experiment ens volia ensenyar perqué veíem el cel de color blau. Aixó es perqué la llum del sol esta compost per 7 colors, i un d'ells quan arriba a l'atmósfera, es barreja amb les molécules de l'atmósfera. Aquest color es el blau i per així veíem el cel de color blau.

Aquí et deixo l'expliació.                          
                                       


Arc de Sant Martí:
En aquest experiment tornem al terrat de l'escola. El Cesc ens va que teníem que posar-nos en parelles i després ens explicaria que fariem. L'objectiu era dividir la llum del sol en 7 colors pel qual esta format, amb un paper i un CD. Teníem que posar el paper en el terra i després colócavem el CD damunt del paper i d'aquesta manera dividíem la llum.



La fred dels pols:
Per aquest experiment, vam baixar a classe per fer-ho. Vam necessitar una llanterna, un globus i una habitació a les fosques. El Cesc ens volia ensenyar, el perqué fa fred als pols. Va dir que el globus era la Terra i la llanterna el sol, despres va posar el globus en la paret  i amb la llanterna va il·luminar el centre del globus i despres l'ho mateix pero il·luminant-lo a dalt del globus, i vam poder observar que la llum es dispersava i en el centre no. Passa l'ho mateix que el sol i la Terra. Quan el sol il·lumina la Terra, la seva llum es concentra en centre de la Terra mentres que, quan la llum va fins als pols de la Terra la llum es dispersa i no hi arriba tanta calor com el centre.


(En el centre es veu més clar les fletxes perqué hi arriba més llum, pero en els pols es veu menys clar perqué no hi arriba tant de llum)


LA PRESSIÓ ATMOSFÉRICA:
Després dels expriments amb el sol, hem començat a fer 3 experiments relacionats amb la pressió atmosférica. L'aire pesa, pero nosaltres no ho notem perqué ja hi estem acostumats. Pero, si agafem un cotxe i ens anem a una muntanya s'ens tapen les oïdes perqué la pressió atmosfèrica no es la mateixa, i no hi estem acostumats.

Es mouen sense tocar:
Per aquest experiment , el Cesc tenia una palleta i 2 llaunes de refresc buides. Va posar les 2 llaunes molt juntes, pero, sense arribar a tocar-se, va posar la palleta enmig i va bufar. Després va treure la palleta i les 2 llaunes es van ajuntar! Aixó passa , perqué,  quan va bufar la palleta, tot l'aire que hi havia dins de les 2 llaunes va ser expulsat , i l'aire que hi havia al voltant es volia posar en aquell lloc sense aire. Per aixó quan l'aire va anar , també va arrosegar les 2 llaunes i les va ajuntar.

Cesc, he trobat un video que t'ho explicarà molt millor. (Només has de veure el 1er experiment!)





La força de la pressió:
En aquest experiment, el Cesc va separar totes les taules en forma de cuadrat i va ficar "l'escriptori" del professor enmig de l'aula perqué veíesim més bé l'experiment. Tenia una gerra, (que la va robar de la seva mare:) ) en el que la boca era molt estreta. Tambè tenia un ou, alchol, cotó, i un encendor! Va posar alchol al cotó i el va cremar. Ràpidament va posar el cotó dins de la gerra i va posar el ou damunt. Després, el ou va baixar lentament i quan va tocar el cotó cremat...va petar!!
Aixó passa, perqué, el cotó cremat que és una combustió, que, com ja sabem, si esta tapat cremarà l'oxigen que hi ha dintre. Doncs, amb aquesta teoria, l'oxigen que hi havia dintre desapareixarà i deixarà que un altre cosa entri, ocpant el seu 20% , que, en aquest cas seria l'ou.

Cesc, aqui et deixo l'experiment. (Ignora l'explicació! )


La pressió actúa en totes direccions:
Per aquest experiment vam anar al terrat. El Cesc va cridar a una comapanya perque omlís un got amb aigua. Portava a la mà una plantilla del Barça.  Després va ficar la plantilla al got, el va girar pero... L'aigua del got no queia perque la plantilla estava subjectat al got!  Aixó passa, perqué hi ha diferents pressions atmosfèriques.


Aquí et deixo un vídeo d'aquest experiment.



OBSERVATORI METEOROLÓGIC:
En aquest apartat, el Cesc ens ha dit que (per parelles) havíem de fer un aparell meteorológic com per exemple: anemòmetre(per mesurar el vent), barómetre(per mesurar la pressió atmosférica) etc
Jo, junatament amb el Marc, hem elgit fer el anemómetre. Primer necessitàvem 4 gots. 1 got diferent dels altres. 2 tires llargues de cartró, un bolígraf, 1 llapis amb un goma al extrem, 1 regla, 1 grapadora, 1 xinxeta, 1 cronómetre, 1 ventilador petit i 1 calculadora. Després de reunir aquests materials, vam començar. La primera dificultad que ens vam trobar, es que el cartró que teníem no era l'ho bastant rígida, i es caíen els gots juntament amb el cartró(per sort vam trobar un altre més dura, pero tampoc va funcionar). Tambè vam necessitar cola per poder enganxar el cartró als gots, que ningú dels 2 va portar i teníem que sortir a comprar-la, (les demés coses van sortir bé).
Arriba el moment del clímax: després d'acabar-ho, el vam fer girar amb el ventilador. El nostre objectiu era saber quantes voltes feia en 15 segons i multiplicar-ho per 4 i saber quantes voltes faria per minut. Durant 15 segons va girar 4 voltes o sigui, que seria 16 voltes per minut. Pero just en el moment que acabava de fer la quarta volta es va desplomar.  Per mi, aquest aparell va ser un fracàs , pero m'alegro de que almenys hagi funcionat. Mira Cesc, hem aconseguit reconstruir l'anemómetre pero ja no gira com ho feia abans.

A continuació posaré algunes coses que vam fer

 (Aquí, vam fer les tires de cartró , pero que el cartró enacara no era rígid)


(Aquí es on vam canviar el cartró perqué no era rígid pero tampoc va funionar. Ja comença a tomar una mica de forma, tambè Cesc si et fixes, el cartró està canviat...)









Mira Cesc, aquí et deixo l'enllaç d'un vídeo ensenyant el nostre anemómetre)
https://lh3.googleusercontent.com/tN6EFjwQBTv2Fv3u8X5064MdlFN5mJ7AcgokS3XRQE9iQNFs51gq5ljnO5mPPiyzcZIzlXUiXaAFeA=m37

Per a mi aquest experiment m'ha agradat fer-ho malgrat que no ena sortís.(Per cert Cesc, l'imatge que he posat al principi no es nostre, per si t'ho havies preguntat)

EL VENT:
Després dels experiments de la pressió atmósferica, anem als experiments amb el vent. A nosaltres l'ho que ens importa, és, d'on ve el vent (si és càlid, fred, etc) El Cesc, ens ha ensenyat que ,hi ha diferents tipus de vent:
Nord: tramuntana, Est: llevant, Sud: Migjorn i L'oest:Ponent.


















Vent giratori:
 En aquest experiment, el Cesc tenia una bola de tennis, en el qual estava dibuixat el Nord i Sud. El Cesc va començar a girar la bola i ens va dir que teníem que veure alguna cosa... L'ho que havíem de veure era que la bola de tennis(la Terra)girava sempre cap a una direcció, pero la part on posava la S de sud girava al contrari del Nord. Aixó passa perqué la Terra té forma d'esfera.

Mira Cesc, et deixo l'enllaç d'aquest vídeo (pero has de concentrar-te molt per veure bé!!)
https://lh3.googleusercontent.com/-UIGL_0PIyOV8ZSUnbeKlSCXp5qqeVd09kbQng4NEz74mDXyeO_r3ern0sdAuamKLHwsl2mzX99n4g=m37

L'ampolla:
Aquest experiment, el Cesc ens va dir que el teníem que fer a casa. El Cesc ens va dir que teníem que agafar una ampolla buida, fer-li un forat petit i tapar el forat amb celo. Després teníem que posar l'ampolla (sense tap) en el congelador, agafar un flan, veure un episodi de Netflix i quan passi mitja hora, treure l'ampolla i esparar un altre mitja hora. El Cesc deia que teníem que notar alguna cosa quan destapavem el celo...  La veritat és que, jo no vaig notar res, pero una companya de classe, que no diré el nom (Ariadna), va notar una mica de vent quan va destapar el celo. Aixó passa perque, quan les molécules de l'aire entren en un ambient congelat( o molt freda) es desplacen més lentament i estan comprimides. Pero quan vam treure l'ampolla del congelador, les molécules es començaven a excitar(o escalfar) i com que vam destapar el celo totes les molécules van voler sortir per aquell forat, i per aixó havíem de notar una petita corrent d'aire que eran aquestes molécules(vent).

Mira Cesc, aquí et deixo un vídeo amb l'experiment (el fa una mica diferent, pero crec que es el mateix).

















Màquina de fer vent:
Aquest experiment, tambè el teníem que fer a casa. El Cesc, deia que teníem que agafar un fil en que teníem que posar-lo en la part alta del frigorífic. Després en la part baixa, i en el procés que acabo d'explicar havia de passar una cosa... Jo ho vaig provar, pero l'única cosa que em va sortir era que, apareixien fils petitons en el propi fil (surrealista). Pero no! Un altre vegada, a l'Ariadna li va sortir i es que quan posava el fil en la part alta, el fil anava cap a l'esquerra i en la part baixa a la dreta. Aixó passa perque, quan obrim el frigorífic, l'aire que hi a la part alta surt, com a consequéncia de que el fil que esta allí s'en vagi cap a l'esquerra.  L'ho mateix passa en la part baixa, i es que quan l'aire de la part alta sortia, anava a la part baixa i com que el fil estava allí, s'anava cap a la dreta (és com un cicle, o almenys és l'ho jo he entés)

Cesc, ho sento pero no he pogut trobar res (ni un vídeo ni una imatge) relacionat amb l'ho que t'acabo de explicar. Espero que amb aixó serveixi...





















LA TEMPERATURA:
Després dels experiments sobre el vent, anem als experiments de la temperatura.









La capsa màgica:
En aquest experiment el Cesc tenia una capsa amb 3 forats i 2 espelmes. Va posar, una espelma a baix de la capsa (on teina un forat),  i va dir a uns companys que possesin la mà en un forat que hi havia a dalt. Els compayas notaven aire calent, i a més, vam poder veure que el foc de l'espelma era "aspirat" a dins del forat... Després, el Cesc va posar l'espelma en un altre forat que estava a dalt de la capsa i la flama anava cap a fora! Aixó passa, perqué l'espelma que està a dins estava escalfant l'aire de dins, i com que l'aire calent te tendéncia a pujar , aixó fa que l'aire "fred" que hi al voltant volgui entrar en aquell espai on abans ja estava l'aire escalfat. Per aixó, quan el Cesc va posar l'espelma en el forat de baix, la flama es movia cap a dins perque l'aire entrava, fent que la la flam també entri, i passa una mica l'ho mateix en el forat de dalt. Quan l'aire calent surt "transporta" la flama cap a on va l'aire que esta sortint.














                                                                             
                                                                                                           


La llauna saltarina:
En aquest experiment el Cesc, tenia un plat amb aigua i una ampolla de coca-cola. Va agafar un encenedor i  li va prendre foc a la llauna. Vam veure que la llauna s'aixecava un mica i després tornava un altre vegada. Aixó passa perque, quan l'encendor va posar foc a la llauna, les mol·lécules de la llauna es començaven a excitar i com que l'aire calent ocupava tot l'espai de la llauna i encara necessitva més, la llauna es va aixecar fent que l'aire calent s'anès i agafant de nou aire "fred".

Mira Cesc, aquí et deixo l'experiment.  ( Saltat fins al segon experiment!)



LA HUMITAT:
Després dels experiments de la temperatura anem a als de la humitat.





La pinya:
En aquest experiment, el Cesc tenia una pinya oberta i una caixa amb aigua a dins. Per veure el resultat, d'aquest experiment teníem que esperar aproximadament 1 dia. Pero , per no allargar-lo tant el Cesc ens va explicar en que consistia. Va dir que la pinya oberta es tancaria. Perqué? Ens va dir que la pinya és un gran mesurador de la humitat (com el pél). Les pinyes són capaços de obrir-se o tancar-se depenent de  la humitat ambiental, fent que, quan l'ambient es poc favorable es tanqui per no de ixar caure el pinyons i viceversa. En el cas d'aquest experiment la pinya es va tancar perqué, com ja havia dit, la humitat no era favorable per els pinyons.

Mira Cesc, aquí et poso, pas per pas aquest experiment.

Pas 1:                                                                                                Pas 2:

 Pas3:                                                                                                   Pas 4:





La llauna que sua:
En aquest experiment el Cesc, tenia una bossa de gel, un martell, una caixa, una llauna i sal. Primer de tot, va dir a alguns companys (inclós  jo) que agafessin el martell i piquessin la bossa de gel, fent que hi hagi, lógicament, gel picat (que es posava en la caixa). Després d'aixó el Cesc, va agafar el gel picat i el va posar dins de la llauna i va ficar sal!. La llauna estava coberta d'aigua. (com quan surts de la dutxa i veus el mirall, doncs així estva la llauna per fora). Aixó passa, perqué hi ha una cosa anomenada condensació que necessita ferd perqué funcioni. Quan l'aigua passa de estat líquid a gasos s'anomena evaporació. Donc la condensació és el revés. Quan el Cesc va psar el gel era per que la llauna agafesi fred i així l'aire de la classe  es transformés en estat líquid i recobrís la llauna fent que semblés que estigués mullada.











EL NÚVOL DINS D'UNA AMPOLLA:
Per fer aquest experiment el Cesc tenia una ampolla, un inflador de pilotes i alcohol. Va posar alchol dins de l'ampolla i va començar a sacsejar l'ampolla una estona. Després d'aixó va posar la punta de l'inflandor en un fora que hi havia al tap hi va començar a ficar aire a l'ampolla. Després, va destapar l'ampolla i boom!. La tapa va sortir volant per l'ho increïble era que de l'ampolla sortia un "núvol" ( a mi em va semblar fum).  Aixó passa perqué l'alchol s'evapora molt ràpidament. Quan va ficar l'aire a l'ampolla en realitat estava posant pressió, per fer que l'alchol passés en estat gasós i també que explotés. Quan l'ampolla va petar per la pressió va sortir l'alchol que ràpidament per l'aire fred es va condesar, passant d'un estat gasós a semi-líquid. Per aixó vam poder veure que l'estat semi-líquid era un núvol.                                                     

Osti ,l'últim vídeo que poso en aquest tema...


Comentarios

  1. ara ja no se si l'anemòmetre que poses a la imatge és el vostre reconstruit o no

    ResponderEliminar
  2. sou hàbils cercant els experiments amb videos i imatges

    ResponderEliminar

Publicar un comentario